Årets første brunørret!

Etter gårsdagens bomtur rent fangstmessig, begynner jeg også denne morgenen på vestsida av Karmøy, i håp om å bedre statistikken i de strie strømmene. Et fullstendig fravær av livstegn gjør imidlertid noe med motivasjonen, så jeg bestemmer meg for å bytte både kommune, fiskeredskap og habitat.

Dermed ender jeg opp i ferskvann i Sveio med haspelstang i hånda. Nærmere bestemt Gromvannet, som så mang en gang tidligere har levert allerede i mars måned. Det er herlig å være tilbake. Hvert eneste år bringer den første turen hit med seg en bekreftelse på at det nå går mot lysere tider, og stadig flere utedøgn.

Det blir litt av en velkomst. Jeg har ikke stått lenge før sola melder sin ankomst og vannet legger seg paddeflatt.

dsc00321
Vårsola speiler seg så lekent i overflaten.

Men heller ikke her bogner det over av livstegn fra ørreten. Fordi vannet er noe grumsete, kommer jeg til å tenke på et blogginnlegg som Bjarne skrev i august. Den gang han anbefalte å ty til «juletrepynt» når intet annet funker. Så jeg bytter sluk, og kaster den signalfargede skjesluken innover mot ei vik. Sveiver, rykker og bang! Fast fisk.

Den er av ålreit størrelse, selv om et uforholdsmessig stort hode vitner om at den antakelig ville vært noen hekto tyngre om jeg hadde tatt den sommerstid.

dsc00310
Nok mat til én person en lørdag ettermiddag.

Så er altså forbannelsen brutt. Halvannen dag uten napp kan neppe sies å være uvanlig blant oss ørretfiskere, men det gjør likevel noe med en.

Nå tar jeg helg med fangst friskt i minne, og ønsker deg ei riktig god ei.

Takk for følget!

Leave a Reply

