Årets første utenatt

Det er på tide. Jeg kjenner det på hele meg. Så hjelper det heller ikke å se episode etter episode med «Monsen, Monsen og Mattis» på NRK. Mandag ettermiddag bestemmer jeg meg: jeg sover ute i morgen.

Målet er et beskjedent nes ved ubeskjedne Vigdarvatnet. Selv om jeg kjenner innsjøen nokså godt, har jeg aldri tidligere vært i dette området. Umiddelbart etter ankomst ser det dårlig ut med teltplass, men mellom to furutrær kreves kun litt borthogst av visne kvister for å sikre ei dugende tomt.

DSC00494
Nattens hjem.

Det er blitt nokså sent, så jeg sørger for å komme i mål med det aller nødvendigste. Setter opp telt, slår ut liggeunderlag og sovepose, og finner det jeg trenger av ved til bålet.

Jeg prøver noen kast med stanga, men tiltrekningskraften fra bålet er åpenbart større enn den fra vannet. Dermed henter jeg den ikoniske boka «Folk og Fisk» fra 1943 opp av sekken, og forsvinner ut på Hardangervidda sammen med forfatteren og hans turkamerat.

DSC00501
En legendarisk klassiker.

Stemningen er upåklagelig. Mens det knitrer i bålet, skvulper det i vannkanten, og trekronene spiller om kapp i den friske sønnavinden. Slik blir jeg sittende et par timer. Enser knapt tiden, før søvnigheten vinner over lesegleden. Årets første natt i telt er et faktum.

Det er unektelig godt å våkne neste morgen. Fugler som kvitrer, beskjedne bevegelser i teltduken. Fullkomment – med ett unntak: bålkaffe.

Jeg fyrer opp nytt bål, og setter den kullsvarte kjelen midt i flammene, der den hører hjemme.

DSC00524
Ingen morgen uten.

Med kaffekoppen i hendene, blir jeg sittende å nyte stillheten. Vinden har løyet i løpet av natta, men det har skyet til. Så tidlig på kvisten er det ikke mer enn noen få varmegrader, men bålet sørger for topp komfort.

Jeg kjenner litt på det faktum at jeg ikke har tatt noe fisk på land, og bestemmer meg for å prøve noen kast i et mindre vann på vei tilbake til bilen. Det betaler seg.

DSC00530
Akkurat passe til lunsj.

Fangsten er ikke stor, men gjør seg perfekt som lunsj med et par brødskiver til.

Det er deilig å være i gang igjen. Så er det bare å håpe på mange flere utedøgn i løpet av året.

Og du? Hjertelig takk for følget!

Leave a Reply

