Utrolig, men sant

Noen øyeblikk i naturen er til å gnikke seg i øynene av. Helgens fisketur med gamlingen inneholdt minst ett slikt øyeblikk. Følg med, så skal du se hva jeg mener.

«Fisken biter ikke i nordavind». En av de mest etablerte sannhetene innad i fiskermiljøet som jeg aldri har trodd på. Derfor er det med en god porsjon optimisme vi legger ut på tur lørdag morgen. Vi føler oss ukonvensjonelle, og begynner like greit i byens egen perle, Eivindsvatnet. Her hadde jeg for øvrig med meg tidligere ordfører Petter Steen Jr. på fisketur i august (VIDEO).

Som de fleste vet, er Eivindsvatnet langt fra fisketomt, og mens jeg har et napp helt inne ved land, drar fatter’n opp to ørreter – en bitteliten, representativ for vannet, og en litt større, men langt fra stor.

DSC00660
100 gram. Ikke ukjent for Eivindsvatnet.

Her er også annet liv, og i le for den kraftige nordavinden kommer en døgnflue – en Leptophlebia marginata – drivende på overflaten. Fascinerende skapninger.

DSC00652
Medgjørlig, liten krabat.

Vi blir ikke lenge. Setter kursen mot Gromvannet i Sveio, hvor jeg vet vi kan stå i le for vinden, og hvor kombinasjonen solskinn og nordavind sjelden slår feil.

Og riktig nok – i løpet av en halvtimes tid har fatter’n tatt sju pene ørreter, hvorav han beholder én. Den måler 400 gram, og blir perfekt lunsj.

Så skjer det utrolige. Halvannen måned tidligere har jeg nemlig mistet en sluk på ei grunne her, cirka 30 meter fra land. Denne dagen klarer jeg det igjen. Jeg sitter fast på akkurat samme grunna. Etter litt gestikulering med stanga løsner den, og jeg drar inn. Og der henger den. Ikke bare dagens sluk, men den identiske Møre-silda med en tamp fireline som jeg frem til det øyeblikket har ansett som tapt. Hva oddsen for dette er, våger jeg knapt å tenke på.

DSC00662
For et syn!

Jeg er glad jeg har gamlingen som vitne. Ellers hadde vel dette gått inn i bøkene som nok ei fiskeskrøne.

Vi fortsetter ferden. Har sett oss ut et vann litt lenger sør, som er nytt for oss begge. Det er et fantastisk syn. Som tatt ut av Ringenes Herre. Med holmer, bergknauser og lyngtuer. Også her biter det godt, men det er i all hovedsak småfisk.

DSC00665
Skal ikke stå på bettet.

Så, på vei mot bilen, etter å ha tilbrakt seks timer ute i nordavinden, klarer jeg ikke å dy meg. Der ligger et tjern, like ved E39, som ber om å bli fisket i. Det er fisk etter sluken på nesten hvert kast. Så, ikke lenge etter ankomst, sitter den. En lekker markørret som også blir lunsj. Dette tjernet skal jeg tilbake til med fluestanga, så snart nordavinden gir seg.

DSC00670
Klassisk skogsørret.

Alt i alt en begivenhetsrik dag, hvor vi knuser både odds og gamle ordtak, og lander 17 fisk. Akkurat slik vi liker det.

Og du? Hjertelig takk for følget!

Leave a Reply

