Utendørs uten telt

«Vanligvis blir det bare med tanken.» Vegard har helt rett. Lenge har vi pratet om å tilbringe ei natt ute, med fiske og bålkos. Frem til tirsdag har det bare vært prat.

Vi parkerer langs en smal vei sør i Sveio, og labber østover i beskjedne sauetråkk. Målet er et vann omringet av gress, bergknauser og kortvokste furutrær, som Bjarne har tipset meg om. Vi tar oss god tid, og er fremme i nordre enden etter en times gange.

Mens jeg setter opp gapahuken, rigger Vegard seg til med Jerven-duken.

DSC00679
Vegard sov i Fjellduken fra Jerven.

Været er godt. Den kalde nordavinden lever vi godt med så lenge sola varmer i vest. En naken odde blir umiddelbart utpekt som bål- og fiskeplass.

DSC00684
En magisk ettermiddag.

Vegard er ikke sen med å lure turens første ørret på land. Så en til. Så en til. Undertegnede må ta til takke med napp, men jeg kjenner et lettelsens sukk over at vannet leverer. På slike turer snakker vi uansett kollektiv fangst.

DSC00681
Glad laks – med ørret.

Det går ikke lange tiden før vinden løyer, og vi tidvis trekker paralleller til late sommerkvelder. Vegard overrasker med iskalde dråper fra Sørfylket, som glir rett inn i den settingen vi er så heldige å ha blitt en del av.

DSC00686
Legg merke til myggen oppe til venstre.

Slik blir vi sittende ei stund og bare nyte. Det smaksrike ølet, den svale brisen i nakken, solsteiken i ansiktet og fuglesangen i trærne. Likevel er det én ting som mangler: bål.

DSC00695
Obligatorisk.

Og med det er opplevelsen komplett. Vi griller pølser, prater og prøver ett og annet kast med haspelstanga. Så snart sola takker for seg i vest, tar bålet over som lyskilde nummer én. Det knitrer i kubbene fra ospa som Vegard har felt i Skånevik.

I kveldens mulm og mørke trekker jeg frem en gammel kjenning. En ti år gammel Jura fra vestkysten av Skottland. Den gylne prikken over i-en.

DSC00725
Edle dråper.

Med satelitter og stjerneskudd farende i øst og vest på den stjernespekkede himmelen, kommer trettheten sigende. Vi finner soveposen en gang rundt midnatt.

Den enkle gapahuken jeg tilbringer natta i er noe gamlingen kjøpte for et par hundrelapper noen år tilbake. Nattens tur er dens aller første.

DSC00678
Her lå jeg på tvers.

Den fungerer helt greit til ei natt ute i godt vær, men den enkle duken gir snart tapt for en alvorlig mengde kondens, noe den påfølgende morgenens nordavind finner det for godt å riste ned i ansiktet på meg. Den blir dessuten litt i korteste laget, selv for meg.

Jeg ville nok lagt mer penger i det om jeg skulle gått aktivt inn for bruk av gapahuk.

Vegard, hjertelig takk for en fantastisk tur!

Leave a Reply

