Muskelbunt på nymfe

Jeg våkner til sommer, denne morgenen. Intet mindre. På vei til Gromvannet, etter en resultatløs visitt i Førlandsvatnet, viser temperaturmåleren i bilen 19 grader.

«Har du lagt merkji te kor storfisken står?»

Hellbillies setter stemningen i bilen. Synger om storfisk, dype høler og bjellekyr. Spaserturen ned mot vannet er årets fineste. Dampen fra den frodige, grønne skogbunnen sender lukten av sommer inn i neseborene. Fire, fem fuglearter synger i kor. En huggorm farer av gårde i det jeg når vannkanten.

DSC00780.jpg
Her går det ikke an å mistrives.

Jeg setter på ei lita nymfe med grønn kobbertråd til kropp, og vader uti. Skanner den speilblanke overflaten, før det kommer en mild bris inn fra sørøst. Jeg har troa på den, men fangsten uteblir. Ikke et napp. Jeg mistenker at nymfa er problemet, men synes den går så fint i vannet at jeg nekter å bytte.

DSC00783.JPG
En av mange gullhoder fra flueboksen.

Etter en god times fiske ispedd et par kaffepauser, leverer nymfa. Det hogger kraftig i stanga, og kampen begynner. Den drar godt, Salmo truttaen i andre enden av snøret. Så godt at det går over fem minutter før jeg får den nær nok til å sette fingrene i den. Et par bestemte kakk i hodet, og fisken er klar for sløying. Den er i herlig kondisjon. Kjøttet leverer. Lyserødt og mektig.

DSC00788.JPG
Et herlig syn.

Fornøyd setter jeg kursen hjemover. Dagens middag blir pannestekt ørret med ris og kaldrørt sitron- og peppersaus. Snadder.

Kjekt du ville bli med på tur!

Leave a Reply

