Haukeli-beistet

2. juni 2016: Det bruser godt i innoset der jeg står. Skummer i strømmen som siger forbi. Jeg kaster litt tafatt ei ti grams Møre-Silda over strømmen, og sveiver den gjennom. Har ikke de store forhåpningene. Er det ikke litt tidlig, mon?

Nei, svarer fjellet. For etter bare tre kast følger det største ørret-beistet jeg noensinne har sett etter sluken. Jeg anslår den til minst fire kilo. Ringer Halfdan i ekstase, og forteller om monsteret fra dypet. «Men hva i alle dager snakker du med meg etter da? Fisk videre!»

Han har selvfølgelig rett. Ingen tid til pause. Jeg kaster videre. Etter noen få kast til, napper det kraftig i den lille haspelstanga. Kampen begynner. Det går ikke lange tiden før jeg ser den. Skjønner umiddelbart at det ikke er beistet fra tidligere, men den er pen. Veldig pen.

Vi kjemper noen minutter. Flere ganger har jeg den helt inntil land, men får ikke ordentlig tak i gjellene. Så, til slutt, drar jeg den opp og får mitt livs møte med en fjellørret. Anslår den til rundt 2 – 2,5 kilo. Også denne et beist, altså. En opplevelse for livet.

2. juni 2017: Nøyaktig ett år er gått. Jeg og Kjell Ove sitter i bilen på vei til fjells. Når man kjører med fylkessekretæren i Rogaland Jeger og Fiskerforbund, drar samtalen seg fort inn i fiskeverden. Med bare to uker igjen til åpning i Etneelva, svinger vi innom sone 15 og inspiserer litt. Det kribler i fiskefoten.

I løpet av turen videre mot Haukelifjell kribler det også i den finske lapphunden jeg har på gulvet foran meg. Varg er rastløs, og hopper opp i fanget. Årets selfie-øyeblikk.

IMG_3030.JPG

I skrivende stund sitter jeg her. På hytta på Vågslid. I bilen ligger fiskestanga, og et eldorado av sluker. I morgen bærer det ut igjen, på jakt etter beistet jeg aldri tok.

Hvem vet, kanskje blir det denne helga jeg tar revansj?

 

Leave a Reply

