Femundsmarka 2017

DAG 1 – VELKOMSTEN

«Er det du som er Marius?» På togstasjonen i Røros blir jeg møtt av det milde smilet til en ung dame med en pose i hånda. Gass til stormkjøkkenet. Hun blir redningen denne dagen, da jeg ikke kunne ta med gassbeholder om bord på flyet fra Haugesund til Oslo, og ikke har nok tid i Røros til å handle selv. «Vær så god. God tur, da!», sier hun, og drar tilbake på jobb på G-Sport.

En god start på eventyret i Trøndelag, og ikke minst et godt førsteinntrykk av folket her. Inntrykket opprettholdes av bussjåføren Pål, som kjører meg de tre milene ned til gigantiske Femunden.

Ikke verst med privatsjåfør i Trøndelag.

Pål er fra Dalsbygda, hjembygda til Therese Johaug, og er godt selskap i den ellers tomme bussen. Etter rundt tre kvarter er vi fremme i Synnervika i nordvestre enden av Femunden. Det er blitt ettermiddag, og jeg legger umiddelbart i vei for å finne plass til teltet for natta. Ikke mange metrene inne i skogen treffer jeg reinforvalteren Ole Jakob fra Sortland.

Ole Jakob hadde følge av border collien.

Vi slår følge innover mot Lorthølbua, hvor vi skal hver vår vei. Det er trivelig med selskap, og Ole Jakob kommer med litt råd og tips til mine sju dager i Femundsmarka.

Turen har jeg drømt om i flere år. Har blitt trigget av TV-bilder med Lars Monsen og utallige klipp på YouTube. Det er landskapet, med frodig blandingsskog og innslag av høyfjell lenger øst, som trigger. Endelig skjer det.

Historiske Lorthølbua.

Ved Lorthølbua går vi hver til vårt. Jeg blir sittende litt og studere kartet. Lar meg fascinere av plassen, som har tradisjoner langt tilbake i tid, da man fraktet tømmer gjennom rennene her. I dag er det stort sett kanopadlere som passerer. Et par av dem har allerede ankommet for helga, og står lenger nede og fisker. Jeg bretter sammen kartet, og fortsetter østover.

Går ikke så langt, før jeg finner et egnet sted å slå opp teltet – like ved utoset fra elva Mugga.

Grei tomt for ei natt.

Det splitter nye teltet mitt – en Ringstind Superlight fra Helsport på bare 900 gram med senger og plugger – er en drøm å sette opp. Det går ikke mange minuttene før nattens krypinn er klart. Jeg rigger til gassbrenneren, og får i meg litt kveldsmat.

Trek’n Eat er et godt og rimelig alternativ til Real Turmat.

Etter noen kast i elva, uten noe resultat å skrive hjem om, kryper jeg i påsan og sovner som en stein.

DAG 2 – PÅ VILLE VEIER

Det blir noe regn i løpet av natta og morgentimene. Jeg blir liggende til i 12-tiden før jeg pakker ned teltet og setter kursen østover. Fordi teltet nå er vått, tar jeg sikte på ei natt i ei av Statskogs koier – Langmyrbua. Har for lengst bestemt meg for at turen ikke skal være noe kilometerjag, men korte etapper med nye inntrykk i fokus.

Selfie i regnet må til.

Det blir regnjakke denne dagen. Det regner jevnt, men ikke de store mengdene. Flott turvær, i grunn. Et stykke lenger nede langs Femunden passerer jeg gårdsbruket i Nordvika. Her driver de omfattende restaurering av de historiske byggene. Kjekt å se.

Gårdsbruket i Nordvika.

Veien videre er enkel. Jeg følger Mugga østover. Elva er stor etter flere dager med regn, for ikke å snakke om de siste ukers snøsmelting oppe i fjellene.

Mugga tøyer breddene.

Det er fint å forholde seg til. Elva høres på lang avstand. Likevel får jeg noe navigeringstrøbbel lenger oppe. Der forlater jeg elva for å krysse en bekk lenger inne i landskapet. Den er imidlertid blitt så flomstor, at jeg må langt inn i skogen for å lykkes. Når jeg så skal finne tilbake igjen til ruta jeg har valgt ut, blir det tricky. Myrene er så store, og så våte etter all nedbøren, at jeg ender opp med å gå lange omveier.

Stormyra.

På kartet ser mye av myrlandskapet nokså likt ut, og jeg ender rett og slett opp med å gå meg bort. Klarer ikke å fatte hvor jeg befinner meg hen. I slike situasjoner er det bare én ting som gjelder: gå tilbake dit man kom fra, til man kjenner seg igjen.

Det gjør jeg, og skjønner raskt at jeg har glemt å krysse en bekk, og altså har vandret et godt stykke på feil side av denne. Ikke rart kartet ikke ga noen mening.

Kart er vel så mye kos som et viktig verktøy.

Etter en kortere spasertur – i riktig retning – når jeg målet. Langmyrbua ser umåtelig innbydende ut for en klissbløt friluftsmann.

Redningen i regnet.

Jeg fyrer i vedovnen, og henger klær og telt til tørk. Det er ikke annet å gjøre enn å rose det tilbudet som Statskog har. Åpne, fine koier til fri benyttelse.

Bålfyring i vedovnen.

Etter en matbit, blir jeg liggende på senga og lese. «God Tur – håndbok i friluftsliv» av Sigri Sandberg. Nyttige tips og triks til et bedre liv ute, rett og slett.

Det er blitt relativt sent i det jeg hører stemmer. Tenker med meg selv at det var tidlig på turen å få stemmer i hodet, men blir betrygget i det jeg kikker ut av vinduet. To karer og ei bikkje, vel så våte som meg selv, nærmer seg hytta.

Simen, Snorre og Rago er på helgetur, og takker umiddelbart ja til tilbud om overnatting.

Trivelig med selskap.

De koker sammen noe middag, før vi alle tar kvelden. Simen og jeg i hver vår seng, Snorre og Rago på gulvet.

DAG 3 – ØRRETFANGST

Den trivelige, og litt tørrere, trioens avgang neste morgen blir det siste jeg ser av folk på en stund. Før jeg selv tar beina fatt, hogger jeg en del ved, og gjør klart i ovnen. Det koster så lite, og betyr så mye for dem som kommer etter.

Første delmålet denne dagen er Nedre Muggsjøen. Her skal det være bra med ørret, så en pause her er obligatorisk. Turen opp er enkel, og tar ikke lange tiden. Jeg rigger til fiskestanga, og prøver lykken. Det gir avkastning. Etter bare noen få kast sitter den. En herlig liten ørret som blir turens første.

Lett å smile når man får fisk.

Så mye mer fisking blir det ikke. Jeg har et stykke foran meg, da jeg planlegger å overnatte i nærheten av svenskegrensa. Litt påfyll må imidlertid til først.

A meal with a view.

Et stykke lenger øst kommer jeg inn på turens første DNT-sti. Det føles litt luksus å følge merkede stier med skilt i kryssene. Foreningen fortjener den honnør de kan få for det arbeidet de gjør.

Den mest ikoniske T-en i Norge?

Landskapet endrer seg raskt. Den mektige furuskogen tynnes gradvis ut, og omsider er det omtrent bare småbjørk og lyng igjen. Det er en fin overgang å være vitne til.

Bart og vilt.

Ikke langt fra grensa mot Sverige ligger ei lita koie ved navn Fautbua. Den har to korte senger, med en vedovn i midten. Planen er å overnatte her, men universet vil det annerledes. Jeg kommer tilbake til det.

Ikke langt fra svenskegrensa.

Fordi det er bursdagen min, finner jeg frem en muffin, et kakelys og en Underberg jeg fikk av gamlingen før jeg dro. Litt feiring må man unne seg, selv her oppe.

Bursdagsbrygg.

Så fyrer jeg i vedovnen, og går for å hente vann. Synet som møter meg i det jeg kommer tilbake, fører til umiddelbare endringer i planene. Varmen fra vedovnen har begynt å nå vegger, tak og gulv. Inne i treverket, finner jeg ut, lever tusenvis av store, sorte maur, som nå kravler over alt i den lille koia. På sekken, så vel som i senga. Det tar meg ikke mange sekundene å konkludere med at søvnen her nok blir noe begrenset.

Derfor pakker jeg sammen igjen, og setter kursen mot skoglandskapet seks kilometer sør. Det kan høres noe pinglete ut av en friluftsmann å stikke halen mellom beina på grunn av maur, men akkurat i seng og sovepose er det greit å være alene. Myggnettingen i teltet er en god garantist for nettopp det.

Til tross for at dagen har vært lang, går turen sørover lekende lett, og med utsikt mot spektakulære Skjebrofjellet i øst.

Skjebrofjellet er massivt.

Det er blitt kveld da jeg slår opp teltet ved Langeggtjønnan, i skoglandskapet som jeg liker så godt. En matbit, så er det natt.

Nok ei fin tomt.

DAG 4 – STORMEN

Det er godt å våkne ved Langeggtjønnan. Jeg får en god følelse inni meg av hele stedet. Flott vann med fiskevak, gamle furutrær, beskjedne bjørker og arbeidsomme skogsmaur, som er høflige nok til å holde seg på utsiden av teltet. Etter å ha kokt kaffe i forteltet, går jeg ut for å fiske litt. Det bogner ikke over av napp, men en liten ørret blir det likevel.

Fisk nummer to.

Fiskestanga blir med på en tur langs vannet. Mens jeg prøver noen kast i nordvestre enden, knekker det i greiner bak meg. Like bortenfor kommer to reinsdyr tuslende nedover mot vannkanten. En fin opplevelse.

Ikke rare kamuflasjen.

Det begynner å regne. Mye. Jeg har kledd meg godt, og kan ikke klage. Det er lummert i lufta, og jeg aner at noe mer er i gjære. Bestemmer meg snart for å tilbringe ei natt til på denne perla av en plass.

Stille før stormen.

Og heldigvis. Regnet får snart selskap av en kald nordavind. I 13-tiden kryper jeg inn i teltet, hvor jeg skal bli liggende til neste dag. Det er godt å ligge der inne, med fersk kaffe, godt lesestoff og regndråper trommende på teltduken.

Leste to bøker på turen – dette den andre.

Etter hvert blir vinden så voldsom at jeg begynner å frykte for teltet. Har lite lyst til å få det i hodet i løpet av natta, så jeg går ut og sikrer barduner og kanter med tunge steiner. Teltet og jeg kommer oss trygt gjennom natta, uten de store mengdene søvn, riktig nok.

For sikkerhets skyld.

DAG 5 – RØVOLLEN

Neste morgen våkner jeg til et ganske annet vær. Skyene sprekker opp, og vinden avtar. Det gjør dag fem i Femundsmarka til en av de aller fineste. Dagens etappe blir ren kos.

Ny dag, nye muligheter.

Fordi jeg kom meg så langt ned i landet dagen i forveien, er det ikke mange kilometrene jeg har foran meg. Målet er Røvollen, ei DNT-hytte ved elva Røa, hvor det skal være fint å slå opp telt utenfor. Veien dit er akkurat slik jeg foretrekker: smale stier i tett dalskog. Det finnes knapt bedre.

There and back again …

Røvollen er et vakkert syn. Et flott tun i le for alt som kan minne om vind, og for anledningen badet i solskinn.

Et kjærkomment syn.

Her setter jeg fra meg sekken, hiver i meg en matbit, og setter kursen mot Nedre Roasten – en innsjø et stykke oppe i dalen. Landskapet i området er overveldende.

Det blir fiske både i Nedre Roasten og Svarttjønna, men fangsten uteblir. Jeg tar det ikke så tungt. Vanskelig det, når opplevelsen som helhet er såpass storslagen. På kveldstid blir det også noen kast i elva Røa, som renner like forbi Røvollen, men også her glimrer fisken med sitt fravær.

Ingen fisk, men steike så godt.

Teltet slår jeg opp på den flotte gressplenen på Røvollen, og får min beste søvn på hele turen.

Best planerte tomta så langt.

DAG 6 – MS «FÆMUND II»

Godt uthvilt, og med en god porsjon havregrøt i magen, legger jeg av gårde på min siste etappe. Den ender opp der Røa renner ut i Femunden, og historiske «Fæmund II» skal plukke meg opp. Det er et herlig syn når jeg etter en god times gange ser innsjøen mellom trærne.

Endelig!

På brygga har jeg selskap av et par andre – begge med bikkje. En liten puddel og en litt større finsk lapphund. Vi blir sittende og prate, mens vi nyter synet av mektige Femunden, som bader seg i den sørlige sola.

Herlig landskap.

Så kommer den. Vår skyss over til Synnervika. «Fæmund II». Det er et flott syn.

Et kjent syn.

Om bord er det både kaffe og vafler å få kjøpt. Det gjør godt i en sulten mage. Mannskapet er særdeles hyggelige, og vil gjerne høre om turene våre. Det tar en drøy halvtime inn til det som seks dager tidligere var utgangspunktet for turen min.

Bedre enn instant coffee, det er sikkert.

Jeg er litt usikker på hvor jeg skal gjøre av meg frem til bussen kommer neste morgen, men slår meg like greit til bare hundre meter fra ferjekaien. Det står ikke tilbake for noen ting som helst, og kommer med en herlig utsikt fra teltet.

Nok ei upåklagelig tomt.

Her blir jeg liggende og se på ørretvak utover kvelden. På tampen av dagen rasler det i grusveien bak meg. To karer fra Trøndelag – Kai og hans sønn på 12 – er i ferd med å slå leir, før de skal av gårde med båten neste dag. Vi blir stående og prate litt, før vi tar kveld.

Jeg sover ikke så godt. Er nok litt urolig for ikke å våkne tidsnok til bussen. I 04-tiden forlater jeg teltet en tur. Det gjør jeg lurt i. Synet av den blikkstille innsjøen i de grytidlige morgentimer er noe som setter seg.

Morgenstund har gull i mund.

DAG 7 – REINFLOKKEN

Jeg sover godt frem til klokka ringer 06.30. Da er Kai og sønnen oppe, og virker fortvilet.

«Vi har glemt gassbrenneren hjemme», konstaterer han. For et lykketreff – jeg har jo ikke bruk for min med det første, så gutta får den med seg, sammen med adressa mi, så han kan sende den til Haugesund etter at deres Femundseventyr er over. Fint å kunne hjelpe.

De kommer seg av gårde med båten, og jeg går om bord i bussen. Der er det ingen ringere enn Pål som sitter bak rattet, akkurat som sist. Jeg er eneste passasjer, akkurat som sist. Noen tradisjoner må vi ha.

Et stykke oppe i veien må vi stoppe for en flokk med reinsdyr, som jeg får foreviget med kameraet.

Flotte dyr.

Tilbake i vakre Røros føler jeg et sterkt behov for en dusj og et klesbytte før jeg setter meg på toget. Jeg stikker innom Bergstaden Hotell, hvor jeg får en dusj og en kopp kaffe for 50 kroner. Et kupp, vil jeg påstå. Så bærer det hjemover.

Femundsmarka sto absolutt til forventningene. Selv om fisket var litt vrient, er jeg fornøyd med å ha lagt turen til juni, da jeg knapt opplevde mygg i det hele tatt. Det gjør alt litt enklere. Terrenget er lettgått, og naturen storslått. Mange snakker om «Femundssjuka», som gir en intens lengsel tilbake. Jeg kjenner litt på den allerede, og er slett ikke fremmed for å returnere allerede neste år.

Takk til dere jeg møtte på turen, som gjorde den til en ekstra fin opplevelse!

Video fra Femundsmarka 2017 kommer.