Fisketur med mutter’n

Jeg har aldri tidligere vært på ørretfiske med min kjære mor her på hjemlige trakter. Gleden er derfor stor da jeg fredag ettermiddag nevner for henne at jeg tenker meg en tur nord i Haugesund, hvorpå hun svarer «hmm, da tror jeg at jeg blir med».

Det er herlig ved vannkanten denne ettermiddagen. En mild bris fra nordvest er akkurat nok til å holde knotten på avstand, og akkurat nok til at fisken ikke er nevneverdig lettskremt.

For vi har ikke stått så lenge da det napper. Det er ikke store kroppen som henger på, men kondisjonen på fisken i Førlandsvatnet er jevnt over god, så litt motstand blir det likevel.

DSC01421.JPG
Alltid glad for fangst.

Mens mor kaster i vei, setter jeg med ned for å sløye fisken. Om ikke vekta er all verden å skryte av, så viser i hvert fall kjøttet seg å være det. Rødt og fint, nøyaktig slik vi er ute etter.

DSC01430.jpg
Denne blir lunsj på lørdag.

Så mye mer action blir det ikke, men det gjør ingen verdens ting. En skarv og to tilbyr sitt selskap, og et knippe mindre fuglearter synger om kapp i de sommergrønne bjørketrærne. Mor nyter ei pils hun har sneket med i sekken.

Nok et eksempel på at i naturen, der skal det ikke alltid så mye til.

Takk for følget!

 

 

Leave a Reply

