Pen fangst og godt selskap

Torsdag kveld får jeg melding fra Bjarne. Han planlegger ei helg i lavlandet, og inviterer på fisketur i Sveio førstkommende søndag. Undertegnede er ikke vanskelig å be, og klokken 09.30 søndag morgen er jeg på vei.

Bjarne er godt i gang i det jeg kommer fram. Har tatt en liten ørret på land, og satt tilbake en lekker rundt halvkiloen. Været er aldeles upåklagelig.

DSC01980.JPG
Idyll.

Mens fluestanga rigges til, drikker vi kaffe og drøser om stort og smått. Det er godt å være ute. Og ekstra godt med slikt trivelig selskap.

DSC01988.JPG
Det obligatoriske kaffe-bildet.

Jeg setter på ei gul/grønn lita nymfe jeg har tro på, og setter i gang. Kaster og kaster. Prøver litt med haspelstanga innimellom. Ikke tegn til liv for min del.

Den mest erfarne av oss har mer fiskelykke. Uten forvarsel rykker det kraftig i stanga hans. Det krever ikke mye å slå fast at det er fin fisk. Pent og rolig kjører han den, og får den til slutt i håven.

DSC01998.JPG
Bjarne har stålkontroll.
DSC02001.JPG
Likevel er gleden stor så snart fisken er i håven.

Lekker fisk. Rundt halvkiloen, anslår vi. Fordi den bare sitter på én krok, og ikke har pådratt seg noen skader, får den friheten tilbake. Bestandig like stas med slike flotte eksemplarer.

DSC02006.JPG
Nydelig drakt på fisken.

Vi fisker en stund til, uten noe mer i håven. Været snur, og det kommer noen beskjedne dråper. Bare godt, det.

Det er flott å dra på fisketur med Bjarne. Jeg kommer alltid hjem litt klokere enn jeg var da jeg dro. Ser frem til neste tur, som det forhåpentligvis ikke blir så lenge til.

Takk for turen, kompis!

 

 

Leave a Reply

