Startskudd for jaktsesongen

Det er tirsdag ettermiddag, og jeg og fatter’n har lagt ut på jaktsesongens første tur, i Karmøy. Det er godt å være i gang igjen. Værforholdene er ikke optimale, da andefugler gjerne trekker innover først når været er dårlig.

Likevel, en kveld ute i det fri, med henholdsvis hagle og salongrifle på hver vår skulder, er aldeles ikke å forakte. Det er gamlingen som går med .22-er’n for anledningen. En tsjekker vi kjøpte i lag tidligere i år.

DSC02126.JPG

Selv er jeg utstyrt med ei tyrkisk hagle av merket Huglu, som jeg valgte å investere i etter fullført jegerprøvekurs for halvannet år siden. Har ikke angra et sekund.

Det begynner bra. I det vi nærmer oss et lite tjern i området, støkker vi ei stokkand type hunnfugl. Det er for mye trær mellom meg og anda, så den får fly i fred. Likevel, ingen dårlig start på kvelden.

DSC02128.jpg

Vi blir sittende ei stund nede ved sjøen, uten nevneverdige tegn til liv. Jeg bestemmer meg for å gå en runde, og langt inne i ei bukt ser jeg en ungfugl av en storskarv lande lenger ute. Jakta på disse begynner ikke før 1. oktober, men jeg bestemmer meg for å se hvor nært jeg kan komme.

Jeg lister meg gjennom tett furuskog, og i det jeg når sjøkanten, dukker den akkurat opp av vannet. Den får umiddelbart øye på meg, og flakser av gårde. Kun 10-15 meter unna. Perfekt avstand for et skudd. Men altså et par uker for tidlig.

DSC02137.JPG

Jeg finner en ny lokasjon helt nede ved sjøen, og i skjul under noen greiner. Det går ikke mange minuttene før jeg ser nok en skarv med kurs like mot meg. Enda nærmere denne gang. Likevel, fordi den er fullvoksen, kan den ikke skytes – hverken nå eller etter 1. oktober. Kun i forbindelse med ferskvann.

DSC02139.JPG

Vi blir sittende litt til. Mest for å søke ly fra regnet som trekker inn fra vest. I det vi omsider bestemmer oss for å kalle det en dag, stikker vi innom tjernet hvor vi begynte. Jeg oppdager umiddelbart bevegelse i vannflaten. En mink. Bare et par meter unna.

Minken er svartelistet, og uønsket i norsk natur. Jeg skulle derfor ha trukket av i det jeg så den, men var for nølende, og mistet sjansen. Likevel, jeg støtter meg til noe av det viktigste jeg lærte på jegerprøvekurset: «Det er betraktelig bedre å angre på et skudd man ikke fyrte av, enn å angre på et skudd man aldri burde fyrt av.»

Jaktsesongen er i gang, og det blir utvilsomt flere kvelder som denne fremover.

Takk for turen, fatter’n!

 

 

Leave a Reply

