Min første stokkand

Jeg ser tilbake på en herlig sommerdag i det jeg og fatter’n på nytt lufter børsene i Karmøy. Sommeren kom sent – den 25. september.

Med 20 grader og blikkstille hav, tenker man gjerne at forholdene for jakt kunne vært betraktelig bedre, men det er godt med liv langs sjøkanten denne kvelden.

Dog er flere av artene fredet. Vi er blant annet tett på en firkløver med ærfugl, og får majestetiske vink fra et par storskarv i farten. Kjekt med selskap, uavhengig av art.

Så, like før det blir for mørkt til å jakte, gjør jeg et siste forsøk ved å snike meg ut på et skjær hvor jeg vet det ofte ligger fugl. Og jaggu – jeg støkker opp fem, seks fugler. Åpenbart stokkender.

Jeg fyrer av, og bommer. Andre skuddet treffer, og en hannfugl faller mot vannoverflaten. Et godt treff, uten annet av bevegelse å spore enn beskjedne krampetrekninger.

Med kun kramsfugl å vise til av fangst fra før, er det godt å dra hjem med ei and i sekken. Ingen tvil om hva det blir til middag i morgen.

 

Leave a Reply

