Tilbake på vidda

Vi har pratet om det lenge nå. Midt oppe i prosessen med å flytte inn i nytt hus, har vi gledet oss til å dra på telttur i fjellet i lag. Samboeren og jeg.

Nå er endelig dagen kommet. Med i sekken er splitter nytt telt fra Exped, noe som gjør forventningene ekstra høye.

Kristian er klar.

Vi skal tilbake til Mannevatn på Hardangervidda, hvor jeg hadde meg ei flott natt på tampen av fjorårets tørre, varme sommer.

Det er varmt idet vi begynner på den bratte stigningen opp fra E 134 og Ulevå. Godt over 20 grader, så gleden er stor da vi finner ei snøfonn etter en halvtimes gange.

Nødvendig nedkjøling.

Opprinnelig hadde vi tenkt å slå leir ved Mannevasstjønn, som ligger et lite stykke vest for Mannevatn. Så snart vi er framme, innser vi imidlertid at vi har mer å gå på, og velger derfor å trekke nedover mot storebroren.

På veien kommer vi over noen fantastiske moseansamlinger, med store vanndråper på overflaten. Et motiv vi ikke kan la ligge ufotografert.

Naturens eget kunstverk.

Vi er framme ved Mannevatn i 18-tida, og kommer raskt i gang med å etablere leir.

Det nye teltet, et Exped Mira III, er en fryd å sette opp. Det går ikke mange minuttene før det er klart, men vi lar det stå uten ytterduk i noen timer, da det ennå er rikelig med varmegrader.

Kristian rigger telt.

Timene fram mot kveldsmørket bruker vi til litt fiske, uten nevneverdig fangst å vise til, og til middag med herlig rødvin som tilbehør.

Det er rikelig med mygg i området, slik en må forvente en varm sommerkveld like ved et  stille fjellvann, men den virker utrolig nok ikke særlig interessert i oss. Vi får faktisk sitte i fred, noe som føles umåtelig befriende.

Dette er livskvalitet.

Slik blir vi sittende og nyte tilværelsen. Melodier og prat fra NRK P1 holder oss med selskap. I øst danner den ene snodige skyformasjonen seg etter den andre. Godt.

Majestetiske skyer i øst.

Så er tida omsider kommet for å kle inn teltet.

Etter flere år med et Helsport Nordmarka 3 tunneltelt, er det ren luksus å gå over til et kuppeltelt med god høyde under taket, samt to innganger og fortelt.

På med duken!

Vi sover ikke særlig godt, noen av oss. Det har ingen ting med hverken telt, liggeunderlag eller soveposer å gjøre, men i 01-tida våkner vi av et par som kommer gående like forbi teltet – på vei inn på vidda.

Etter dette er søvnen av det urolige slaget. Men det gjør ingen ting. Vi har ferie.

Så er det natt …

Tidlig neste morgen våkner vi til nydelig vær. Varmt, vindstille og solfylt.

Å koke morgenkaffe og spise brødskiver i slike omgivelser er noe jeg aldri kommer til å bli lei av. Det gjør like mye inntrykk på meg hver eneste gang.

En magisk morgen.

Vi slapper av litt i soveposene før vi begynner å pakke sammen.

Vi går ei annen rute ned enn vi gikk opp. Begynner mot Haukeliseter fjellstue, før vi setter kursen nordvestover mot Ulevå. Vi bruker ganske nøyaktig to timer på returen.

Europaveg 134 i sikte.

Det skyer til underveis, noe som gjør temperaturen litt mer behagelig enn dagen i forveien.

Etter en herlig lunsj på Haukeliseter, drar vi til mor og Halfdan på hytta på Vågslid, hvor vi tilbringer natta. Det er godt med litt luksus etter ei natt i telt.

Hjertelig takk for følget, gode leser!

2 thoughts on “Tilbake på vidda

1. Ja, det var en kjempetur, Håvard! Fisker fint lite med tørt om dagen, så klekking ble det ikke mye fokus på. Det ble ikke mange kastene med haspelstanga, heller. Men vet jo det finnes flott fisk i dette vannet. 🙂